گالری

تماس با ما

نمای-رومی

نمای رومی یا کلاسیک، نمایی که پر از جزییات است و به هر گوشه ای از آن که نگاه کنیم انگار یک اثر هنری را مشاهده می کنیم، ستون هایی بلند و باعظمت، المان های پر زرق و برق و لوکس در ورودی، نقش برجسته های ظریف و کنده کاری شده، اگر این توصیفات با خانه رویایی شما همخوانی دارد پس حتما عاشق نمای سبک کلاسیک می شوید. نمای رومی یا کلاسیک که امروزه در ایران اجرا می شود الهام گرفته از سبک معماری نئوکلاسیک است و با ترکیب المان های معماری یونان مانند سرستون های گرد، قوس و آرک های عریض، سنتوری و نیم ستون های دیواری تزیینی تلاش در ایجاد نمایی شاخص و با ابهت دارد. یکی از قدیمی ترین نمادهای این سبک فواره تروی شهر رم است که تماما با سنگ تراورتن کار شده و پس از سالیان دراز ظاهری بسیار مجلل دارد.

نورپردازی نمای رومی
نورپردازی نمای رومی

 نمای رومی با استفاده از سنگ های طبیعی مانند سنگ تراورتن، سنگ مرمر و سنگ گرانیت اجرا می شود. گران بودن سنگ ها در اجرای نمای رومی باعث شده است که این نما با سیمان نیز اجرا شود که دارای قیمت کم تری نسبت به سنگ است و به صرفه تر می باشد.

مزایا و معایب نمای رومی

  • نیاز به نیروی متبحر برای اجرای نما
  • گران بودن مصالح نمای کلاسیک
  • عدم همخوانی با فرهنگ و معماری ایرانی

مصالح نما رومی

بیشتر نماهای رومی با سنگ تراورتن اجرا می شوند که به علت فراوانی معادن تراورتن در ایران قیمت مناسب تری نسب به سنگ های دیگر دارد.  همچنین از سیمان سفید نیز در اجرای نما رومی استفاده می شود که نیازمند مهارت بیشتری نسبت به اجرای نمای رومی سیمانی است، اما به دلیل هزینه کمتر نسبت به سنگ سازندگان این متریال را ترجیح می دهند.

نما رومی سنگی
نما رومی سنگی

مراحل اجرای نمای رومی (کلاسیک) با سنگ

نمای کلاسیک با استفاده از سنگ های ساختمانی به صورت پیش ساخته اجرا می شود که با طراحی دقیق و ابزارزنی ساخته می شوند و در نمای ساختمان نصب می شوند. مهم‌ترین بخش در اجرای نما رومی انتخاب نصاب ماهر است. در اجرای نما رومی ، نوع سنگ، ابعاد و رنگ سنگ بسیار مهم می باشد.این نما بهتر است در ساختمان هایی با سازه فلزی اجرا شود. مراحل اجرای نمای رومی در ادامه معرفی شده اند.

مرحله اول-نقشه کشی

اولین مرحله نقشه کشی نمای رومی است. در این مرحله نقشه نما رومی به صورت مرحله ای، محاسبه، آهن کشی و اجرا می شود. در نقشه نمای رومی باید ضخامت سنگ ها و برجستگی ها و اندازه قوس ها به طور دقیق مشخص شود.

مرحله دوم-زیرسازی و شاسی کشی

مرحله دوم در اجرای نمای رومی زیر سازی است. در این مرحله نبشی کشی طول و عرض ستون کنسول و دور قاب پنجره ها و درهای ورودی ساختمان با استفاده از نقشه مهندسی اجرا می شود. در این مرحله از نبشی و میلگرد و رابیتس برای ایجاد فرم و برجستگی مورد نظر استفاده می شود. پروفیل های استفاده شده در نما رومی عموما در ابعاد ۴۰*۴۰، ۴۰*۶۰ یا ۸۰*۴۰ است.

زیرسازی نما رومی
زیرسازی نما رومی

مرحله سوم-اسکوپ سنگ ها

در این مرحله سنگ ها اسکوپ کاری می شوند و برای نصب آماده می شوند. انتخاب سنگ در نمای کلاسیک بسیار مهم است، سنگ هایی که منافذ بیشتری داشته باشند برای سنگ کاری مناسب تر هستند.

ماهیت سنگ به گونه ای است که در برابر تغییرات دمایی و فشار، منبسط و منقبض می شوند. و امکان جدا شدن سنگ از نما وجود دارد. به همین دلیل نصب صحیح سنگ در نمای رومی بسیار مهم است و قبل از اجرا لازم است تمامی سنگ ها اسکوپ کاری شوند تا قدرت چسبندگی آن ها افزایش پیدا کرده و احتمال سقوط کاهش پیدا کند.

در زمان فرزکاری و برش سنگ ها، خاک از برش سنگ تولید می شود که باید آن ها را شسته و پاک کرد که هنگام نصب، سنگ بهتر به ملات بچسبد.

اسکوپ سنگ نمای رومی به چند روش زیر انجام می شود:

  • اسکوپ با قطعات فلزی گالوانیزه یا استیل
  • اسکوپ با سیم فلزی ضربدری
  • اسکوپ با روش لقمه گذاری
  • اسکوپ با رول پلاک

از روش هایی که ذکر شد در حال حاضر اسکوپ با قطعات فلزی گالوانیزه در کشور رواج دارد و روش لقمه گذاری و سیم فلزی کاربرد ندارد. اسکوپ با رول پلاک هم بیشتر روشی برای ترمیم نماست.

مرحله چهارم-اجرای نمای رومی

در مرحله چهارم یا مرحله آخر اجرای نمای رومی با استفاده از نقشه طراحی شده، ستون ها اجرا می شوند و دیوارهای پشت نیز همزمان اجرا و دوغاب ریزی می شوند.

اجرای نما رومی
اجرای نما رومی

قطعات نمای کلاسیک که از قبل محاسبه و ساخته شده اند توسط نصاب ماهر در محل مورد نظر نصب می شوند. در صورتی که فاصله قطعه سنگی مورد نظر تا دیوار زیاد باشد، ابتدا محل اتصال رابیتس کشی شده و سپس داخل آن دوغاب ریزی می شود. دوغاب ریزی مهم ترین اصل برای حفظ مقاومت سنگ در اجرای نما رومی است. برای درست کردن دوغاب از ترکیب ماسه شسته و آب استفاده می شود. و همان طور که گفته شد قبل از نصب سنگ به نما لازم است سنگ مورد نظر عاری از هرگونه خاک باشد تا به درستی به نما متصل شود. دوغاب ماسه و سیمانی که برای پشت سنگ استفاده می شود حتما باید بین ۲ تا ۳ روز در تماس با آب باشد. می توان از گونی های خیس نیز برای رساندن آب لازم به سیمان استفاده کرد.

سنگ های نما عموما به صورت پیش ساخته هستند ولی در بعضی قطعات نیاز به ابزار و سنگ زنی است، به همین دلیل لازم است نصاب دارای مهارت ابزارزنی باشد و به اجرای کار، محاسبات و اجرای نقشه و جوشکاری مسلط باشد.

مرحله  پنجم-اجرای سرستون های سنگی نمای رومی

سرستون ها در نمای کلاسیک رومی جز هزینه بر ترین عناصر نما خواهد بود. می توان به چند روش این کار را انجام داد.

  • اجرای سرستون در محل توسط استادکارها و تراش سنگ که زمانبر و هزینه بر است.
  • اجرای سرستون بر روی سنگ نما و شکل دهی با سی ان سی که در مقایسه با روش اول زمان کمتری خواهد برد.
  • روش دیگر، سرستون سنگی صنعتی است که در کارخانه قالب گیری می شوند. این سرستون ها در مقایسه با سنگ طبیعی روش سبک تر، سریع تر و کم هزینه تری خواهد بود. علاوه بر این، سرستون سنگی صنعتی به راحتی روی زیرسازی نما اسکوپ می شوند ولی در نمونه های سنگ طبیعی احتمال جدا شدن از نما وجود دارد.

قیمت نمای رومی

برای اجرای نمای رومی نمی توان قیمت دقیقی گفت و عوامل زیادی بر آن تاثیر می گذارد. قیمت تمام شده نمای کلاسیک به دلیل جزئیات زیاد و پرکار بودن نما ، بالاست و با توجه به بالا بودن قیمت سنگ و دستمزد نیروی متخصص، اجرای این نما هزینه زیادی دارد.

اجرای نمای رومی در ساختمان‌ها دارای مزایا و معایبی است. از مهم ترین مزایای نمای رومی این است که جلوه چشم گیری به نمای ساختمان می دهد.

ویلا با نمای رومی
ویلا با نمای رومی

هزینه انجام این نمای رومی سنگی با توجه به پیچیدگی زیرسازی و سنگ کاری، بالاتر خواهد رفت. به عنوان مثال در صورت اجرای چندین قوس بر حسب تعداد و پیچیدگی قوس های اجرا شده، هزینه اجرا تعیین خواهد شد. اجرای این نوع نما در مقایسه با سایر روش های نماکاری سنگی بالاتر خواهد بود.

بخش هزینه بر نمای سنگی رومی ، سرستون ها، قوس ها و برآمدگی هاست. برای کم کردن هزینه ها در قسمت سرستون می توان از سرستون سنگی صنعتی استفاده کرد.

همان طور که گفته شد از سنگ های مختلفی برای اجرای نمای رومی استفاده می شود و هرکدام از این سنگ ها قیمت متفاوتی دارند که بر قیمت نهایی اجرای نما تاثیر می گذارد. متراژ نما نیز بر افزایش قیمت نمای رومی تاثیر می گذارد. اجرای نما به صورت متری محاسبه می شود و هرچه وسعت بنا بیشتر باشد دستمزد اجرای نما و مصالح مورد استفاده نیز افزایش پیدا می کند. اجرای نقوش در نما رومی سیمانی که توسط استادکاران انجام می شود هزینه بر خواهد بود و جایگزین مناسب برای این منظور، قطعات پیش ساخته است. در حالت کلی هرچه نمای رومی ظاهری ساده تر و کم نقش تر داشته باشد اجرای ارزان تری به همراه خواهد داشت.

سلب مسئولیت : این نوشته صرفا جهت افزایش معلومات عمومی خواننده متن و آشنایی آن با عناوین مطرح شده است و برای تولید محتوای مرتبط با محصولات این مجموعه می باشد.

 

امین محمدی

Artika Co-Founder

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *