گالری

تماس با ما

بازسازی نمای ساختمان

بازسازی نما ساختمان دلایل مختلفی دارد، بسته به دلیل بازسازی نما می توان از راه های مختلفی چون رنگ کردن نما، نماشویی، تعویض قطعات نما، تعویض بازشوها و یا تغییرات اساسی و طراحی مجدد نما استفاده کرد.

از جمله دلایل مختلف تعویض نما می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرسوده و یا فاسد شدن مصالح بر اثر نورخورشید و باران و سرما
  • تغییر کاربری ساختمان
  • قدیمی شدن سبک طراحی نما
  • تغییر در فضای داخلی و ایجاد بازشو در نما

قبل از شروع کار هر تغییری در ساختمان از جمله تعویض نوع مصالح، ایحاد بازشو و تغییر کلی در نما نیاز به مجوز و تهیه نقشه دارد. بنابراین این کار باید به افراد متخصص سپرده شود. در صورتی که تغییرات جزئی باشد، مانند تغییر رنگ و تعویض قطعات نیازی به اخذ مجوز از مراجع ذیربط وجود ندارد. توجه شود که قبل از شروع به بازسازی نما نمای قدیمی باید به طور کامل تخریب شود. زیرا مصالح قدیمی چسبندگی مناسب به نمای جدید ندارد. در حالت کلی در بازسازی نمای ساختمان قدیمی بهترین روش استفاده از اتصال نمای خشک است.

هزینه بازسازی نمای ساختمان
بازسازی نمای ساختمان

 

بازسازی نما با تغییر نوع مصالح نما

در بازسازی نما می توان مصالح نما را به طور کامل تعویض کرد. ولی توجه به این نکته ضروری است که تغییر مصالح نما از جمله مواردی است که نیاز به اخذ مجوز دارد.

بازسازی نمای آجری و یا سیمانی تبدیل آن به نمای سنگی از رایج ترین انواع تغییر مصالح در نماست که در حال حاضر مورد اقبال عمومی قرار گرفته است. اجرای نمای سنگی در بازسازی نمای ساختمان قدیمی که سازه آن به اندازه کافی برای بار زیاد قابل اطمینان نیست، به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود. به طور کلی، در بازسازی نمای بیرونی ساختمان بهتر است از نماهایی با وزن کم استفاده شود. یکی از بهترین انواع نمای سبک، جهت بازسازی نمای کامپوزیت است.

 

بازسازی نمای ساختمان قدیمی
بازسازی نما با تغییر مصالح

 

بازسازی نما با تغییر طراحی نما

در برخی موارد بازسازی نما با تغییر کلی طراحی نما همراه است. در این صورت قبل از اقدام به بازسازی باید نقشه طراحی نما توسط افراد متخصص تهیه شود.

 

بازسازی نمای بیرونی ساختمان
بازسازی نما با طراحی مجدد نما

 

به طور معمول در این نوع تغییر دیوارخارجی ساختمان و بازشودها به طور کلی تخریب می شوند و مجددا دیوارکشی و نبشی کشی انجام شده و بازشوهای جدید نصب می شوند.

 

بازسازی نمای خانه های قدیمی
 بازسازی نما با تخریب کامل دیوار بیرونی

 

بازسازی نما با تعویض قطعات فرسوده

اگر هدف از بازسازی نما تعمیر بخشی از نمای تخریب شده باشد، می توان با نصب داربست در قسمت تخریب شده، به بازسازی آن قسمت پرداخت. این نوع بازسازی هزینه کمی دارد و نکته مهم در این نوع بازسازی این است که قطعه تعویض شده مطابق قطعات دیگر باشد. به عبارتی همان جنس و رنگ مصالح در بازار موجود باشد. مصالح تعویض شده نو در کنار مصالح قدیمی بخش های دیگر تفاوت ظاهری خواهد داشت که می توان مصالح قدیمی را با نماشویی تمیز کرد.

 

بازسازی نمای سنگی
بازسازی نما با تعویض قطعات فرسوده

 

در برخی موارد، مانند بازسازی نمای سنگی ، بخش هایی از نما که قطعات آن سقوط کرده است، علاوه بر تعویض و جایگزینی قطعات نما نیاز به محکم کردن سایر قطعات نما نیز هست. بدین ترتیب سایر قطعات نما با رول پلاک پیچ و محکم می شوند.

 

بازسازی نمای اندودی

نماهای اندودی سیمانی از جمله نماهایی است که می توان در صورت کهنه و یا فرسوده شدن اندود دوباره اقدام به اندودکاری کرد. این نوع بازسازی نما نیازی به تخریب ندارد و به راحتی قابل اجرا است. نماهای اندودی را می توان بر روی نماهای آجری و سنگی فرسوده به راحتی اجرا کرد.

 

بازسازی نمای آجری
 بازسازی نما با سیمان

 

بازسازی نما با رنگ

بازسازی نما با رنگ، از جمله روش های کم هزینه و سریع نماست. ولی رنگ بر روی مصالح ماندگاری بالایی ندارد و بعد از چند سال دوباره تخریب می شود. با این همه، می توان با رنگ های مختلف و دقت در رنگ آمیزی جلوه زیبایی به نما بخشید.

 

بازسازی نمای خانه های قدیمی
بازسازی نما با تغییر رنگ

 

هزینه بازسازی نمای ساختمان

هزینه بازسازی نمای ساختمان به نوع بازسازی نما و مصالح مصرفی بستگی دارد. در صورتی که تغییر کلی در طرح و بازشوهای نما داده شود، هزینه دیوارکشی و نازک کاری و اجرای مجدد نما به پروژه تحمیل خواهد شد. اگر تغییر اساسی در طرح نما مدنظر نباشد، می توان با تراشیدن و جداسازی قطعات نمای قبلی نمای جدید را با مصالح دیگر اجرا کرد. در این صورت هزینه نما نسبت به حالت قبل پایین تر خواهد بود. در مواردی که بازسازی نما به منظور تعمیر بخشی از نما باشد، هزینه بازسازی بسیار پایین تر خواهد بود. اندودکاری نما با سیمان و رنگ آمیزی نما و نماشویی از جمله خدماتی است که به نوسازی و زیبایی نما کمک می کند.

در تمامی سازه ها، نمای ساختمان یکی از مهمترین بخش های آن به حساب می آید. هرچه نما شکیل تر و زیباتر باشد جلوه بهتری به سیمای شهری و منطقه داده و باعث جذب عابرین و مشتریان به ویژه در ساختمان های تجاری و اداری می شود. به مرور زمان زیبایی نمای ساختمان از بین می رود که از دلایل آن می تواند کم کیفیت بودن مصالح مصرفی و نیز از مد افتادن نمای ساختمان باشد. بنابراین بازسازی نما ساختمان های قدیمی به امری غیر قابل اجتناب مبدل می گردد.

 

بازسازی نما های ساختمان
بازسازی نما های ساختمان

 

بطور کلی، آسیب دیدگی قسمتی از نما و فرسودگی آن، از دست رفتن مقاومت نما، نوسازی آن و نیز تغییر کاربری از جمله دلایل نوسازی نما محسوب می گردد. بازسازی نمای ساختمان قدیمی سبب می شود که کل ساختمان نو و به روز دیده شود. در بازسازی نما باید به معماری آن منطقه، نوع کاربری ساختمان، نمای قدیمی ساختمان، مقدار بودجه مالک، سازه و اسلکت ساختمان توجه کرد.

 

بازسازی نما
تصویری از قبل و بعد بازسازي نما

 

آشنایی با مفاهیم تعمیر ، ترمیم ، تعویض و بازسازی نما

تعمیر، ترمیم، تعویض و بازسازی نمای ساختمان از هم مجزا بوده و تعاریفی جداگانه دارند. در ادامه به معرفی هریک از این مفاهیم پرداخته شده است.

 

تعمیر نمای ساختمان

تعمیر واژه ای است که هر گاه به کار رود منظور اصلاح یک مورد خاص است. تعمیر نمای ساختمان نیز دقیقا به همین معنی به کار می رود از این رو هر گاه نمای ساختمان آسیبی ببیند نیاز به تعمیر پیدا می کند. هر چند تعمیر نما با ترمیم نما در بسیاری از حالات تشابهات زیادی دارند. در تعمیرات هدف اصلی مرتفع شدن مشکل اساسی نمای ساختمان از نظر اشکالات فنی است. به همین دلیل گاهی نمای تعمیر شده ممکن است زیبایی قبلی را نداشته باشد. مثلا ممکن است رنگ قسمت تعمیر شده با قسمت های دیگر ساختمان متفاوت باشد و یا ممکن است حتی برخی از نوع دیگری از مواد و مصالح برای تعمیر نمای ساختمان خود استفاده کنند.

WZLpHnLG7CGhqmapi2MV24SwODZiXOMz

بازسازی نمای ساختمان قدیمی

ترمیم نمای ساختمان

ترمیم نما را می توان مساوی معنی مرمت دانست. در این حالت در واقع نما به شکلی تعمیر می شود که نما کاملا با قبل مشابهت دارد .نمایی را که قسمت هایی از آن ریزش کرده، برخی قسمت های آن ترک خورده و خرد شده و … در پروژه ترمیم نما اصلاح می کنند. به این منظور نمای ساختمان را می توان با استفاده از تجهیزات و امکانات نوین مانند پیچ و رولپلاک نما و یا چسب های مختلف و … ترمیم کرد.

به طور مثال در ترمیم نمای سنگی تمامی سنگ های آسب دیده جاگزین و ترک ها پر می شوند و با استفاده از دریل های مخصوص نما سوراخکاری و پیچ و رولپلاک می شود. نهایتا در انتها تمامی نما سفت و کاملا مقاوم سازی می شود و در پایان کار با استفاده از رنگ و مواد مخصوص، نمای ساختمان را از نظر رنگ و لعاب کاملا بازسازی می کنند تا همه جای نما به یک شکل درآید.

ترمیم قسمت‌های آسیب ‌دیده روش دیگری نیز دارد. بدین صورت که آجر یا سنگ نمایی که ترک خورده و یا لق شده است را بر می دارند و ملات زیر آن را می تراشند. بعد از تمیز کردن با ملات جدید تکه سنگ یا آجر را می چسبانند.

 

قیمت بازسازی نما

تغییر رنگ نما در بازسازی

 

تعویض نمای ساختمان

در تعویض نما کاملا نمای قبلی تخریب می شود و نمای جدید به جای آن با شکل و طراحی جدید ایجاد می شود. شاید در بازسازی نما نیازی به طراحی وجود نداشته باشد ولی در تعویض نما ، عمدتا موضوع طراحی نما هم مطرح می شود.

در این حالت دو موضوع مطرح است؛ ابتدا خراب کردن نمای قبلی و بعدا ایجاد نمای جدید با سبک و طراحی معمولا جدید. در موضوع تعویض حتی گاهی ساختار زیرین نما هم نیاز به تغییر دارد.

حواستان باشد هیچگاه روی نمای فرسوده، نمای جدید (متشکل از سنگ و آجر) را کار نکنید. چون مواد قدیمی مقاومت نگهداری مصالح جدید را ندارند. بعد از تخریب نما، بر حسب نوع انتخابی نمای جدید، زیرسازی آن انجام می شود. بدین منظور از دو حالت تر (ملات) و خشک (جوش و پیچ) استفاده می گردد.

 

بازسازی نماهای ساختمانی شیک
بازسازی نماهای ساختمانی شیک

 

مراحل بازسازی نما

بطور کلی می توان بازسازی نما را به چند بخش و مرحله اصلی خلاصه کرد که دارای اصول و قواعد مشخص در جهت بازسازي نما هستند. در ادامه به معرفی این مراحل پرداخته شده است.

 

برداشت

در این مرحله متخصصین و مهندسین، نمای حال حاضر را مورد بررسی و برداشت قرار می دهند. این مرحله بسیار مهم و جزیی است. به این دلیل که معایب و قسمت های نیازمند به تعمیر در این مرحله مشخص می شود. احتمال دارد در بعضی از قسمت ها نیاز به محکم سازی و یا در بعضی از طراحی ها نیاز به آهن کشی مجدد و تعمیر سیستم سازه ای وجود داشته باشد.

 

طراحی

در طراحی نمای ساختمان اولین موردی که باید به آن توجه کرد ضوابط و مقررات شهرداری است، زیرا برای بازسازی نما ، نیاز به کسب تاییدیه شهرداری برای اجرای نمای جدید می باشد. از دیگر موارد مهم در طراحی، نوع کاربری ساختمان است. مسائل اقتصادی و بودجه در نظر گرفته شده برای بازسازی نما ساختمان هم در این مرحله بررسی و لحاظ می شود.

 

bKsVkp8BP327XtHQLUKaEkPTvw6wEvNY
نوسازی نمای ساختمان قدیمی

 

انتخاب و خرید متریال

وجه بیرونی و نمای بیرونی ساختمان برای تمام عابرانی که از کنار ساختمان می گذرند نمایان است و نشان دهنده بخش عظیمی از موقعیت اقتصادی و اجتماعی ساکنین و صاحب ملک است. انتخاب و خرید متریال با کیفیت و متناسب با کاربری سازه و سیمای شهر، از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

اجرا

با توجه به معیاب و خرابی هایی که نمای قبلی بر روی ساختمان برجای گذاشته است امر بازسازی نما در مرحله اجرا بسیار حساس و مهم می باشد. علاوه بر اینها ممکن است طرح های انتخابی برای بازسازي نما نیازمند تیم حرفه ای بوده و یک تیم معمولی نتواند از پس جزئیات و دیتیل های نما برآید. بهتر است از همان شرکت و تیمی که کار طراحی نما را انجام داده اند مشاوره بگیرید و یا از تیم اجرایی آنها برای کار خود استفاده کنید.

در مرحله اجرا، به منظور بازسازی نما می توان از دو روش تر و یا خشک استفاده نمود. بازسازي نما به صورت خشک، به دلیل استفاده از آهنکشی در نصب، به لحاظ زیبایی و امنیت بسیار مفید بوده و مهمتر از همه هیچ تخریبی را به همراه ندارد و در حین سکونت ساکنان نیز انجام پذیر خواهد بود. علاوه بر این، هیچگونه مزاحمتی برای آنان از نظر صوتی و نظافت نخواهد داشت و بدین ترتیب بهترین نوع بازسازی نما، استفاده از نمای خشک است. از دیگر مزایای بازسازي نما به روش خشک، وزن کمتر آن نسبت به روش تر می باشد. در بازسازی نمای بیرونی ساختمان ، آب بندی و درز بندی نباید فراموش شود.

 

بازسازی نمای ساختمان فرسوده

 

از دیگر مواردی که در بازسازی نما باید به آن توجه نمود، نورپردازی آن است، زیرا نقش بسیار موثری در زیبایی و جلوه نما دارد. برای زیبا جلوه دادن نما در شب، استفاده از نورپردازی با طرح های اجرایی متنوع بسیار سودمند است. نورپردازی نیز همانند نما نیاز به طراحی دارد.

 

 بازسازی انواع نما

در ادامه با بازسازی انواع نما آشنا می شوید:

 

بازسازی نمای سنگی

سنگ یکی از مهمترین متریال های ساختمانی است که در ساخت بنا و همچنین نماکاری مورد استفاده قرار می گیرد. بازسازی نمای ساختمان قدیمی با سنگ، از جمله مواردی است که نقش به سزایی در جلوه و زیبایی ساختمان ایفا می کند. از معروف ترین نماهای سنگی می توان به نمای رومی اشاره کرد. این نوع از نمای سنگی ، بسیار زیبا و چشم نواز بوده و سابقه طولانی در تاریخ ساختمان دارد. ساختمان هایی که ساخته می شوند و یا مورد بازسازی قرار می گیرند اگر با نمای رومی کار شوند ارزش بالاتری به خود گرفته و زیبایی آن نیز دوچندان خواهد شد.

سنگ تراورتن و گرانیت ازجمله مصالح مصرفی در بازسازی نما می باشند. سنگ های تراورتن بسته به رنگ و میزان صاف بودن سطح و این که چه مقدار خلل و فرج در سنگ وجود دارد درجه بندی می شوند. سنگ های گرانیتی در مقابل سایر سنگ ها از سختی بیشتری برخوردار هستند و بنابراین استفاده از آن در نمای ساختمان که با تغییرات مداوم جوی روبرو می باشد، بهتر جواب می دهد.

 

بازسازی نمای سنگی ساختمان
بازسازی نمای سنگی ساختمان

 

استفاده از سنگ همچنین می تواند به صورت ترکیبی با دیگر نماها صورت پذیرد. نمای ساختمانی که در آن هم از سنگ و هم از آجر یا متریال های دیگر مربوط به نما استفاده شود، بسیار زیبا و چشم نواز است. برای بازسازی نمای سنگی باید توجه داشته باشید که طراح نمای ساختمان بتواند از متریال های موجود در بازار سنگ بهترین استفاده را نموده و در نتیجه یک نمای حرفه ای و زیبا طراحی کند. در واقع طراح باید اطلاعات کافی از سنگ های موجود در بازار داشته باشد. علاوه بر این، نصب متریال و تجربه نصاب در نماکاری بسیار پر اهمیت است.

 

بازسازی نمای ساختمان
بازسازی نمای ساختمان

 

البته ناگفته نماند که نمای سنگی یکی از گرانترین انواع نماهای ساختمان است که عموما در بازسازی ساختمان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد؛ اما اگر قصد دارید یک ساختمان معمولی را به ساختمانی با زیبایی خاص و با جلوه بیشتر تبدیل کنید می توانید با استفاده از نمای سنگی این کار را به خوبی انجام دهید.

 

بازسازی نمای آجری ساختمان

یكی از نماهای پرطرفدار در كشور ایران نمای آجری است. به این دلیل كه نمای آجری هم نسبتا ارزان بوده و هم ظاهر خوبی برای بازسازی نمای بیرونی ساختمان دارد. در حال حاضر با پیشرفت تكنولوژی، كیفیت و تنوع رنگ و طرح آجر نیز ارتقا یافته است. از دیگر مزایای استفاده از آجر در بازسازی نما ، می توان به مقاومت آن در برابر آتش و قابل استفاده بودن در کنار سایر متریال نماسازی اشاره نمود. اما در مقابل سرعت اجرای آن کمی کند است.

به منظور بازسازی نمای آجری ساختمان ، از رنگ و چسب استفاده می گردد و یا آجرهای فرسوده به كلی جای خود را به بتن و سنگ می دهند. در مواردی نیز از آجرهای جدید استفاده می شود. استفاده از رنگ در بازسازی نمای آجری سبب می گردد تا قسمت های کدر شده و شوره زده ترمیم شود. استفاده از این روش باعث می گردد جلوه بهتر و نوینی به نمای آجری ساختمان بخشیده شود. اما این روش ممکن است برای آسیب های جدی و عمیق تر پاسخگو نباشد. برای همین ناچارا از مصالح دیگری برای بازسازی استفاده می گردد .بیش تر مردم برای بازسازی نمای آجری ترجیح می دهند از بتن استفاده نمایند.

 

بازسازی نمای آجری
بازسازی نمای آجری ساختمان

 

بازسازی نمای شیشه ای ساختمان

در بازسازی نمای ساختمان گاهی شیشه استفاده می شود و جلوه زیبا و لوکسی به ساختمان می دهد. از جمله فواید استفاده از شیشه در بازسازي نما این است که در صورت استفاده از شیشه های دو یا سه جداره ، نمای سازه در برابر سرما، گرما و صدا عایق می گردد. همچنین بازسازی نما سریع تر انجام می شود. مهم تر اینکه نور طبیعی بیشتر و دید بهتر و یکپارچه از بیرون را فراهم می نماید. اما علاوه بر استفاده اقتصادی که این شیشه های دو جداره دارند، هزینه نصب و خریداری آن ها زیاد است و در برابر آتش سوزی و زلزله مقاوم نیستند. به طور کلی بازسازی نمای شیشه ای بیشتر برای ساختمان های تجاری و اداری انجام می شود.

 

بازسازی نمای ساختمان با نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیت با توجه به قیمت نسبتا پایین، تنوع در رنگ و سبک بودن آن گزینه ای مناسب برای بازسازي نماهای قدیمی می باشد. با توجه به اهمیت زمان در بازسازی نمای ساختمان قدیمی و امکان ایجاد طرح های مختلف و متنوع در اجرای نمای کامپوزیت، می توان گفت این نما مناسب ترین روش برای بازسازی نماهای قدیمی ساختمان می باشد.

در ساختمان هایی که نمای قدیمی آن آجر یا سنگ باشد به راحتی بدون جداکردن نمای قبلی می توان ساختمان را با نمای کامپوزیت بازسازی کرد. زیرا نمای کامپوزیت سبک است و نیازی به تقویت سازه نمی باشد.

 

نوسازی و بازسازی نمای ساختمان
نوسازی و بازسازی نمای ساختمان

 

هزینه بازسازی نما

هزینه بازسازی نما و ساختمان یكی از اولین دغدغه های افرادی است كه قصد تغییر در ظاهر محل كار یا محل زندگی خود دارند. مشخص است كه متریال و نوع مصالح كاربردی در هزینه بازسازی تاثیرگذار است. انتخاب متریال و مصالح مطلوب باید متناسب با بودجه مورد نظر انتخاب گردد. با ترکیب مصالح می توان هزینه بازسازی نما را کاهش داد.

 

سلب مسئولیت : این نوشته صرفا جهت افزایش معلومات عمومی خواننده متن و آشنایی آن با عناوین مطرح شده است و برای تولید محتوای مرتبط با محصولات این مجموعه می باشد.

امین محمدی

Artika Co-Founder

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *